Meniu

Păcatele capitale – Zgârcenia – Desfrâul – Lăcomia

Zgârcenia sau Avariţia

  1. Avariţia este dragostea exagerată pentru bunurile pământeşti şi mai ales pentru bani.
  2. Nu este absolut interzis să iubeşti bunurile pământeşti este doar interzis să le iubeşti în exces şi pentru ele însele, dar poţi să le iubeşti gândindu-te la Dumnezeu, privindu-le ca pe nişte mijloace de a lucra pentru mântuirea noastră.
  3. Recunoaştem că iubim bunurile materiale în mod exagerat atunci când suntem dispuşi să-L supărăm pe Dumnezeu pentru a le dobândi, a le păstra sau a le înmulţi.
  4. Avariţia este un mare păcat: Sfântul Pavel o numeşte idolatrie şi subliniază că zgârciţii nu vor intra în Împărăţia Cerurilor.
  5. Cei săraci se pot face vinovaţi de avariţie, căci acest păcat constă nu numai în iubirea exagerată a bunurilor pe care le posedăm, ci şi în dorinţa nestăpânită pentru bunurile pe care nu le avem.
  6. Zgârcenia ne face aspri cu cei săraci, indiferenţi faţă de bunurile cerului şi ne împinge uneori să punem stăpânire pe bunurile altuia.
  7. Virtutea opusă avariţiei este detaşarea de bunurile materiale.
  8. Principalele remedii împotriva avariţiei sunt: 1) să ne amintim că Domnul Nostru era sărac şi nu avea unde să-Şi pună capul; 2) să ne gândim la moarte, care în curând ne va despuia de toate bunurile; 3) să facem pomană săracilor după posibilităţile noastre.

Desfrâul

  1. Desfrâul este viciul ruşinos al necurăţiei, interzis prin a şasea şi a noua poruncă a lui Dumnezeu.
  2. Desfrâul ne provoacă dezgust faţă de îndatoririle religiei, orbeşte spiritul, ne împietreşte inima, ne ruinează sănătatea şi cele mai frumoase calităţi ale sufletului şi conduce deseori la împietrirea inimii şi la îndepărtarea definitivă de Dumnezeu.
  3. Virtutea opusă desfrâului este castitatea.

Lăcomia

  1. Lăcomia este plăcerea exagerată de a bea şi de a mânca.
  2. Plăcerea de a bea şi de a mânca este exagerată când mâncăm sau bem fără măsură sau pentru singura plăcere de a ne satisface simţurile.
  3. Trebuie să ne propunem ca scop, atunci când luăm masa, să ne păstrăm viaţa pentru a o folosi în slujirea lui Dumnezeu şi la îndeplinirea îndatoririlor noastre.
  4. Lăcomia este un viciu care degradează; Sfântul Pavel îi compară pe cei care se dedau acestui viciu cu nişte idolatri, spunând că ei fac un dumnezeu din burta lor.
  5. Lăcomia cea mai periculoasă este beţia care constă în a bea până îţi pierzi minţile.
  6. Efectele lăcomiei sunt încălcarea legii postului şi a abstinenţei, abrutizarea, cuvintele indecente, certurile şi necurăţia.
  7. Beţia mai are ca efect ruinarea sănătăţii, a reputaţiei şi a averii; adeseori ea cauzează o moarte prematură şi dezastruoasă.
  8. Virtutea opusă lăcomiei este cumpătarea.
  9. Remediile contra lăcomiei sunt: 1) să spunem rugăciuni înainte şi după mese; 2) să practicăm în fiecare zi câteva mortificări la masă; 3) să evităm frecventarea barurilor şi a persoanelor care ne-ar putea atrage acolo.

Explicaţia Tabloului

  1. Avariţia l-a făcut pe Iuda să-L dea pe Isus Hristos pe mâna duşmanilor Săi pentru treizeci de arginţi. Îl vedem în partea de sus a tabloului pe apostolul infidel, care a uitat toate binefacerile Domnului, care vine, cu punga în mână, în faţa mai-marilor preoţilor şi cărturarilor, în momentul în care aceştia deliberau asupra modului de a-L prinde şi a-L omorî pe Isus. El se aşează în faţa conducătorului adunării pentru a trata cu el preţul trădării Învăţătorului său.
  2. Lăcomia l-a împins pe Esau să-şi vândă dreptul de întâi născut pentru o farfurie de linte. Este ceea ce vedem în partea de jos a tabloului. Într-o zi, când Iacob îşi pregătise o mâncare de linte, Esau, sosind foarte obosit de la vânătoare, i-a cerut din mâncare şi, pentru a o obţine, i-a cedat lui Iacob dreptul său de întâi născut, de care era legată moştenirea promisiunilor făcute lui Avraam.
  3. Îl vedem, în mijlocul tabloului, pe fiul risipitor, obligat să păzească porcii ca urmare a mizeriei cumplite la care l-a condus viaţa sa de plăceri şi de dezmăţ.
  4. Puţin mai sus, în dreapta, vedem în depărtare târgul Bethania şi pe Isus la masă cu ucenicii Săi, în casa lui Simon Leprosul, precum şi locul neocupat al apostolului Iuda.
 

Deschideţi tabloul într-o filă nouă (mult mai mare decât se vede mai jos)



Important: Comentariile pot fi folosite pentru a completa cu trimiteri utile materialul de mai sus. Nu vor fi validate comentariile ofensatoare.

Completări? Întrebări?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *