Meniu

Păcatele capitale – Orgoliul

Păcatul actual

  1. Păcatul actual este cel pe care-l comitem din propria noastră voință.
  2. Acest păcat este numit actual, pentru că atunci când îl comite, voința noastră acționează prin ea însăși, face o faptă care-i este proprie, spre deosebire de păcatul originar, pe care l-am dobândit fără a acționa noi înșine.
  3. Ne facem vinovați de păcat în patru moduri: prin gând, prin cuvinte, prin faptă și prin omisiune.
  4. A judeca pripit este un păcat de gândire; a blestema este un păcat de cuvânt; a lucra duminica este un păcat de acțiune; a nu te împărtăși la Paști este un păcat de omisiune.
  5. Sunt două feluri de păcate actuale: păcatul de moarte și păcatul ușor (venial).
  6. Păcatul de moarte este cel care ne face să pierdem harul lui Dumnezeu și care ne face demni de osânda veșnică.
  7. Se numește păcat de moarte pentru că el aduce moartea sufletului nostru și pentru că merită moartea veșnică în iad.
  8. Un păcat este de moarte când nu-L ascultăm pe Dumnezeu în materie gravă și cu consimțământ deplin.
  9. Păcatul de moarte este șters: 1) prin Sacramentul Spovedaniei; 2) printr-un act de pocăință perfectă, alăturat dorinței mărturisirii.
  10. Păcatul venial este cel care slăbește în noi harul lui Dumnezeu și care ne face demni de suferințe temporare în această lume sau în Purgator.
  11. Se comite un păcat venial când nu-L ascultăm pe Dumnezeu în lucruri ușoare sau dacă este vorba de un lucru grav fără un consimțământ deplin.
  12. Trebuie să evităm păcatul venial: 1) pentru că el Îl supără pe Dumnezeu; 2) pentru că duce deseori la păcate de moarte; 3) pentru că Dumnezeu îl pedepsește în această lume și în cealaltă.
  13. Trebuie să evităm păcatul venial: prin Sacramentul Spovedaniei, prin acte de pocăință, prin participarea pioasă la Liturghie, prin milostenie și prin alte fapte bune făcute în stare de har.
  14. Sunt șapte păcate capitale: 1) mândria; 2) zgârcenia; 3) desfrâul; 4) lăcomia; 5) invidia; 6) mânia; 7) lenea.
  15. Aceste păcate se numesc capitale pentru că ele sunt sursă pentru multe alte păcate.
  16. Păcatele capitale sunt strigătoare la cer (de moarte) sau ușoare (veniale), după cum este vorba de un lucru grav sau ușor, cu mai mult sau mai puțin consimțământ.

Orgoliul

  1. Orgoliul (mândria) este o admirație excesivă față de tine însuți care te face să te preferi altora și să vrei să te ridici deasupra lor.
  2. Diavolul este primul care a comis acest păcat când s-a revoltat contra lui Dumnezeu.
  3. Efectele orgoliului sunt: ostentația, prezumția, ipocrizia, neascultarea și disprețul față de alții: 1) orgoliosul caută să facă paradă de calitățile pe care crede că le are: aceasta este ostentația; 2) El se crede capabil de orice: prezumția; 3) el vrea să pară mai bun decât este de fapt: ipocrizia; 4) nu ascultă de părinți și de superiorii săi; 5) disprețuiește pe egali și pe inferiorii săi.

Explicația Tabloului

  1. Acest tablou reprezintă lupta dintre îngerii buni și cei răi. În centru, îl vedem pe Sfântul Mihail, mai-marele îngerilor buni, luptând împotriva lui Lucifer, căpetenia celor răi. Acesta scosese, cu partizanii săi, strigătul revoltei: Eu voi fi asemenea lui Dumnezeu. Sfântul Mihail și toți îngerii cei buni i-au răspuns: Cine este asemenea lui Dumnezeu? Lucifer căzu cu rapiditatea trăsnetului, luând cu el, în fundul iadului, pe toți cei care-l urmaseră.
  2. În partea de jos a tabloului, în stânga, vedem turnul Babel, pe care descendenții lui Noe vroiau să-l ridice până la cer, pentru a face numele lor celebru. Dar Dumnezeu, pentru a-i pedepsi pentru orgoliul lor nebunesc, a amestecat limbile lor și au fost obligați să se împrăștie în toată lumea. În amintirea acestui eveniment, turnul neterminat a fost numit Babel, și anume confuzie.
  3. În dreapta, apar fariseul și vameșul din Evanghelie, care s-au dus la Templu pentru a se ruga. Fariseul, în picioare, face o rugăciune plină de orgoliu, în care îndrăznește să se prefere restului oamenilor. Vameșul, într-o atitudine modestă, se roagă cu un profund sentiment de umilință și căință. Rugăciunea lui îl justifică în fața lui Dumnezeu, dar cea a fariseului nu a servit decât să-l facă și mai vinovat, căci adaugă Domnul Nostru:"oricine se va ridica va fi coborât, și oricine se coboară va fi ridicat".
 

Deschideţi tabloul într-o filă nouă (mult mai mare decât se vede mai jos)



Important: Comentariile pot fi folosite pentru a completa cu trimiteri utile materialul de mai sus. Nu vor fi validate comentariile ofensatoare.

Completări? Întrebări?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *