Meniu

Isus ne cere să respectăm trupul. Virtutea curăţiei

Folosiți-vă cunoștințele și dovediți-vă intuiția

Imag. VII.5. Veronica Antal

În ziua de 25 noiembrie 2003, în Biserica Adormirea Maicii Domnului din Nisiporești, județul Neamț, a avut loc deschiderea canonică a procesului informativ asupra vieții și martiriului slujitoarei lui Dumnezeu, Veronica Antal. Despre sfințenia ei s-a scris:

"Sfințenia și-a construit-o prin viața ei de zi cu zi, cooperând cu harul lui Dumnezeu. Pentru aceasta, ea a primit 42 de lovituri de cuțit (august 1958) și moartea, în timp ce strângea în mâna dreaptă sfântul rozariu. În acest instrument de mântuire ea a găsit puterea de a rezista până în ultima clipă a vieții și de a-și da viața pentru Cristos, la vârsta de 23 de ani. Exemplul pe care ni-l dă ne îndeamnă și pe noi să ne luăm în serios viața de creștini, acolo unde trăim și muncim. Ea este un exemplu de netăgăduit, mai ales pentru cei tineri, viitorul Bisericii mileniului al III-lea. Rugăciunea și dorința mare a Veronicăi era exprimată astfel: «Primește-mă, Doamne, la școala sfinților tăi, ca să fiu vrednică de tine»" (Veronica Antal, Crin însângerat).

De ce Veronica Antal a acceptat moartea? Ce apreciezi la Veronica Antal? Ce părere ai de cei care o consideră martiră? De ce?

1. Virtutea curăției

Imag. VII.6. Lumânări

Virtutea curăției este capacitatea dobândită prin obișnuințe bune în trăirea sexualității conform cu planul lui Dumnezeu. Aceasta face ca în om să fie armonie și unire între trup și suflet: "Curăția cu adevărat ne adună și ne aduce la unitatea pe care am pierdut-o risipindu-ne", scrie sfântul Augustin.

Curăția îi cere omului stăpânire de sine pentru a trăi în armonie și bucurie. Este o alternativă: "Ori poruncești pasiunilor tale și dobândești pacea, ori te lași subjugat de ele și devii nefericit". A alege binele în mod conștient, din convingere personală și eliberat de orice robie a patimilor, de efectul pornirilor instinctive, de orice constrângere exterioară, înseamnă a fi om adevărat.

Stăpânirea de sine este o lucrare de lungă durată. Niciodată nu se poate considera dobândită o dată pentru totdeauna. Presupune un efort permanent la toate vârstele, dar fiecare efort are răsplata și realizările lui. Efortul cerut în anumite perioade trebuie să fie mai intens. De exemplu, atunci când se formează personalitatea, în timpul copilăriei și al adolescenței, efortul realizează un caracter bun și pregătește o viață de familie autentică.

2. Educația sexuală și păstrarea curăției

Imag. VII.7. Sf. Anton și crinii, simbolul curăției

Pentru a păstra virtutea curăției și pentru a ține cont de planul lui Dumnezeu, este necesară o educație sexuală sănătoasă și folosirea mijloacelor utile pentru a o cultiva.

Educația sexuală nu este doar informație, prezentarea unui proces biologic ca inițiere sexuală sau instrucție sexuală. Acestea reduc omul fie la nivel de animal, fie la cel de obiect.

Adevărata educație sexuală arată frumusețea planului lui Dumnezeu care prezintă iubirea ca virtute ce slujește vieții și binelui propriu și a altora. Înseamnă a educa la iubire responsabilă. Aceasta este o educație către sublim, către noblețe, respect și mai ales împlinire în căsătorie trainică și binecuvântată.

Educația sexuală autentică este o instruire și inițiere spirituală și morală ce armonizează toate potențele omului conform binelui, echilibrului și realizării la toate nivelurile persoanei: biologic, sentimental, moral, social, psihologic și spiritual. Informarea anatomică și fiziologică este necesară, dar trebuie făcută cu prudență, respectând trupul și viața umană și favorizând maturizarea persoanei.

Mijloacele pentru păstrarea și dezvoltarea virtuții curăției sunt de două feluri:

1. naturale: cunoașterea de sine; practicarea virtuților morale, în special a cumpătării, care are drept scop a dirija rațional pasiunile și poftele sensibilității umane; evitarea prieteniilor rele, a cărților, imaginilor, filmelor obscene; refuzul de a satisface curiozitatea păcătoasă prin văz, auz, pipăit;

2. supranaturale: participarea la sacramente, în special, la spovadă și împărtășanie deasă; ascultarea față de poruncile lui Dumnezeu; rugăciunea, ale cărei caracteristici fundamentale trebuie să fie statornicia și calitatea.

Imag. VII.8. Două mâini de tineri căsătoriți

Relațiile necurate dintre băieți și fete nu numai că sunt păcate grave, ci fac și mult rău la orice vârstă deoarece produc multe tulburări psihice, școlare și de trăire religioasă. Necurăția nu este iubire, căci totdeauna dincolo de plăceri face rău și este principalul distrugător al unei viitoare căsătorii trainice.

Logodnicii sunt chemați la trăirea curăției în înfrânare. Astfel, puși la încercare, vor descoperi respectul reciproc, vor face ucenicia fidelității și a speranței de a se primi unul pe celălalt de la Dumnezeu. Vor rezerva pentru timpul căsătoriei manifestările de tandrețe specifice iubirii conjugale. Se vor ajuta unul pe altul să crească în curăție.

Orice botezat, indiferent de starea de viață, e chemat la curăție, deoarece, din momentul Botezului, "s-a îmbrăcat în Cristos" (Gal 3,27), modelul oricărei curății, și astfel, s-a angajat să-și trăiască afectivitatea în curăție.

Întâlnim următoarele forme de curăție:

– fecioria sau celibatul consacrat: persoanele consacrate pot trăi curăția în înfrânare absolută până la moarte aceasta fiind o modalitate eminentă de a se dărui mai ușor lui Dumnezeu, cu inimă neîmpărțită;

– castitatea conjugală: persoanele căsătorite trăiesc curăția în viața conjugală respectând procesele vieții;

– celibatul: persoanele necăsătorite trăiesc curăția în înfrânare.

Aplicați noile cunoștințe

1. Ce este virtutea curăției?

2. Care sunt căile prin care ne putem păstra curăția?

3. Ce formă de curăție practicați voi?

4. "Sfințenia nu este un lux, este o necesitate!", îi răspundea fericita Maica Tereza de Calcutta unui curios care o întrebase cât de grea este calea sfințeniei. Într-un climat în care valorile spirituale sunt disprețuite, uitate sau puse în umbră de alte preocupări și realități, din dorința de a scoate în evidență valoarea castității, a curăției feciorelnice și a demnității persoanei, trebuie să considerăm la justa ei valoare lecția de viață pe care ne-o dă această martiră, Veronica Antal. Ce reacție ai tu în fața mesajului Veronicăi Antal? Explică.

5. Cine crezi că trebuie să propună educația sexuală?



Important: Comentariile pot fi folosite pentru a completa cu trimiteri utile materialul de mai sus. Nu vor fi validate comentariile ofensatoare.

Completări? Întrebări?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *