Meniu

Ziua Domnului în Sfânta Scriptură

Folosiți-vă cunoștințele și dovediți-vă intuiția

Imag. IV.I. Crearea lui Adam, frescă a lui Michelangelo

Cartea Genezei prezintă porunca sfințirii zilei Domnului astfel: "Atunci, în a șaptea zi, Dumnezeu s-a odihnit după lucrarea ce o făcuse. Dumnezeu a binecuvântat lucrarea pe care o făcuse. Dumnezeu a binecuvântat ziua a șaptea, pentru că în ziua aceea s-a odihnit după lucrarea ce o zidise" (Gen 2,3).

Oare Dumnezeu a obosit după toată lucrarea pe care a făcut-o? Ce făcea Isus în ziua sabatului? Cum poți urma exemplul lui Dumnezeu în ceea ce privește ziua de odihnă?

1. Sabatul în Vechiul Testament

Imag. IV.2. Învierea lui Cristos, de Raffaello Sanzio, în Muzeul de Artă din San Paolo (Brazilia).

Sfânta Scriptură afirmă că Dumnezeu după ce a creat lumea, a sfințit timpul și a fixat o zi de odihnă, sabatul (cf. Ex 31,15). În Vechiul Testament, ziua sabatului ("shabat" = a se odihni) avea următoarele semnificații:

1. memorial al creației omenirii;

2. memorial al eliberării din robia egipteană (Paștele ebraic);

3. memorial al legământului dintre Dumnezeu și poporul israelit;

4. anticipare și pregustare a odihnei și bucuriei din împărăția mesianică a lui Dumnezeu.

2. Paștele la evrei

Istoria poporului ales este plină de evenimente ce ne descriu cum evreii respectau odihna sabatului, uneori chiar cu prețul vieții lor. Respectarea sabatului are multe motivații. Evreul credincios învață de la Dumnezeu care s-a odihnit că și el are nevoie de odihnă, iar din respect pentru Creatorul său împlinește această poruncă (Ex 31,16-17). Și astăzi unii evrei respectă cu sfințenie ziua de sâmbătă: închid școlile, fabricile, cinematografele, barurile, nu ies nici măcar la plimbare, nu aprind focul, nu răspund la telefon etc.

Imag. IV.3. Rusaliile, miniatură de Les Très Riches Heures du Duc de Berry

3. Isus și sabatul

Isus a prevestit și a pregătit înlocuirea sabatului cu duminica și a avut o atitudine critică față de interpretările rigide ale fariseilor cu privire la sabat. Isus a respectat sabatul, participând la celebrările din sinagogă, nu i-a încălcat niciodată sfințenia și i-a dat o interpretare nouă, spunând că sabatul a fost făcut pentru om, și nu omul pentru sabat (cf. Mc 2,27-28).

Isus declară că iubirea de aproapele este mai presus de stricta respectare a sabatului. Dragostea și mila sunt deasupra jertfelor și a sărbătorilor. De aceea, mai ales în ziua Domnului, Cristos i-a vindecat pe infirmi de boli și neputințe, ca ei să-l poată preamări pe Dumnezeu și ca această zi să devină și pentru ei un motiv de bucurie. Astfel, Isus eliberează un îndrăcit, o vindecă pe soacra lui Petru, vindecă un om cu mâna uscată, îl vindecă pe orbul din naștere și pe femeia gârbovită etc.

4. Creștinii și ziua Domnului

Ucenicii, urmând exemplul Învățătorului, au continuat să respecte sabatul: se grăbesc să-l înmormânteze pe Isus într-un mormânt din preajma locului răstignirii, pentru a nu încălca odihna sabatului, iar femeile au așteptat să treacă sabatul pentru a merge să ungă trupul lui Isus.

Imag. IV.4. Isus înviat

În mod semnificativ Cristos a înviat în prima zi a săptămânii, adică duminica. După Înviere, Cristos le apare apostolilor în prima zi a săptămânii, și, în aceeași zi, le apare ucenicilor în drum spre Emaus. În a opta zi, deci tot duminica, le apare din nou apostolilor, de data aceasta, fiind prezent și Toma.

Mai mult, Duhul Sfânt este trimis de Cristos și ziua de Rusalii, adică tot duminica.

Comunitatea creștină se distanțează treptat de iudaism, iar duminica, ziua Învierii, devine sărbătoarea principală a săptămânii și ziua Domnului. Conciliul din Ierusalim cere depășirea vechii legi, iar cartea Faptele Apostolilor îi prezintă pe ucenicii lui Isus în fiecare primă zi a săptămânii uniți la celebrările creștine. Pentru prima dată, cuvântul "duminică" apare în Ap 1,10, unde sfântul Ioan spune că în ziua Domnului a fost răpit în spirit și a avut viziuni.

Pentru creștini, duminica este ziua în care se celebrează memorialul Învierii Domnului, este ziua în care a fost creat noul popor al lui Dumnezeu (Biserica) și s-a încheiat legământul cel nou și definitiv.

Vocabular

memorial = amintirea trăită în mod concret a unui eveniment mântuitor cu efecte în timp;

sinagogă = loc sfânt de rugăciune pentru evrei.

Aplicați noile cunoștințe

1. Găsiți asemănări și deosebiri între ziua de sabat și ziua de duminică.

2. De ce au înlocuit creștinii sabatul cu duminica?

3. Întocmește o listă a cuvintelor foarte importante din lecție.

4. Completează următorul aritmogrif care să aibă pe verticală cuvântul "duminica", iar pe orizontală cuvinte alese din textul lecției.



Important: Comentariile pot fi folosite pentru a completa cu trimiteri utile materialul de mai sus. Nu vor fi validate comentariile ofensatoare.

Completări? Întrebări?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *